Le compte à rebours - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Naomi Spaan - WaarBenJij.nu Le compte à rebours - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Naomi Spaan - WaarBenJij.nu

Le compte à rebours

Blijf op de hoogte en volg Naomi

14 Mei 2014 | Frankrijk, La Rochelle

Bijna...... het komt steeds dichterbij...!

Nog maar 3 weken en dan ga ik weer terug naar - het hopelijk mooie, lekkere warme - Nederland, na 5 maanden van huis te zijn geweest.
Gisteren sprak ik Pim via Skype en we vonden allebei dat het wel genoeg is geweest, dat de spreekwoordelijke laatste loodjes inderdaad het zwaarste zijn en dat we echt wel trots zijn op onszelf.
Gelukkig heb ik Pim tussendoor een aantal keer gezien. Een keer in Parijs, een keer in Nederland en zo ook met Pasen.
Vrijdagavond, de eerste avond van de vakantie, belde ik Pim op en zei dat ik het toch wel jammer vond niet thuis te zijn en dat ik wel naar huis wilde. Het antwoord terug was kort en krachtig: 'Nee Naoom, doe maar niet'. Dus ik reageerde: 'waarom dan niet?' En pim zei: 'Tja, het zou zo zonde zijn want ik ben nu bij Parijs...
Gillen aan de telefoon.... JAAA, Pim kwam gewoon richting mij. Wat een verrassing!!!
Het wachten duurde nog wel lang, want er was onderweg veel file, maar uiteindelijk was er niets fijner dan de Pim z'n auto zien die de straat in kwam rijden. Wat had ik hem gemist.

De dag erop heb ik alle 'highlights' laten zien en diezelfde avond zijn we samen richting Anlhiac gereden (het huis van Willem & Hennita). Ik ben 3 dagen gebleven en Pim is na 2 dagen naar Zutphen gegaan, vanwege werk. Samen met Willem & Hennita hebben we heel leuke dingen gedaan. Woensdagochtend zijn we heel erg vroeg opgestaan (04.15!!!) ben ik afgezet voor het station van Limoges. Bedankt voor de tijd bij jullie W&H!

Het fijne aan vroeg opstaan is wel dat ik heel snel in La Rochelle was doordat ik heerlijk heb geslapen en daarna weer verder kon werken aan mijn dossier culturel.
Donderdag en vrijdag was ik ook in de universiteitsbibliotheek te vinden en toen was het alweer zaterdag.... DE dag dat papa en mama zouden komen.
Ik weet niet of toeval bestaat, maar timing.... dat wel!
Op het moment dat ik de hoek van de straat om liep, reden papa en mama ook die straat in, waardoor we zo op elkaar af kwamen.
Het had niet beter kunnen zijn. Papa parkeerde de auto en eindelijk kon ik na een lange tijd, ze eindelijk vasthouden.
Van de Uni, tot de cafeetjes, van de hardlooproute tot het station waar ik aankwam, alles heb ik laten zien. Het was niet altijd mooi weer, maar het is super fijn om elkaar in het echt te zien. Chatelaillon, Ile de Re en het centrum van La Rochelle. Alles hebben we gezien.
Papa en mama zijn tot en met vrijdagochtend geweest en toen in 10 uur naar huis gereden.

Vrijdag zou eigenlijk Marloes komen, maar dit ging helaas niet door. Marloes is met de wintersportvakantie in Val Thorens gevallen met het snowboard. Met de banaan en de ambulance is ze uiteindelijk in het ziekenhuis beland. Ze had een hersenschudding, gekneusde ribben en veel blauwe plek, dus dat was het eind van een leuke vakantie Frankrijk. Het bleek allemaal niet mee te vallen en toch wel erger te zijn dan van te voren gedacht. Uiteindelijk heft ze besloten niet te komen. Ik vond het natuurlijk heel erg jammer, maar wel heel verstandig. Lieve Marloes, ik stond echt verbaasd dat je als eerste, in februari al gewoon de tickets had geboekt om naar mij toe te komen. Het feit dat je van plan was te komen vind ik al super bijzonder.

De maandag na deze weken vakantie ben ik met een stage begonnen op een middelbare school, hier in La Rochelle. Het is heel leuk, een bijzondere ervaring om dit mee te mogen maken. Ik heb een heel leuke stagebegeleider. Florence komt oorspronkelijk uit Nice, maar woont nu sinds 2 jaar op Ile de Re en geeft les op deze school. Ze is erg grappig, slim en lijkt qua lesgeven veel op mama. Ze heft al 10 keer gezegd dat als er iets is, of als ik info wil hebben dat ik haar MOET bellen, whatsappen of mailen. Ze geeft me alle vrijheid. Ik mag zelf bepalen welke lessen ik volg, wanneer ik kom en ga ... etc. Daarnaast ga ik morgen lesgeven over de passé simple en de imparfait, de voltooid verledentijd in spreek- en schrijftaal. Ik mocht natuurlijk zelf weten hoe lang de les zou duren, wat ik ging doen en wat voor opdrachten ik wilde gebruiken.
Ik ben heel zenuwachtig!
Verder lijkt het franse schoolsysteem op de middelbare school erg op het Nederlandse schoolsyteem, terwijl er op de basisschool wel degelijk verschillen waren. Vrijdag is mijn laatste dag, maar ik mag volgende week nog een keer terugkomen.

Donderdag heb ik donderdag een examen over de geschiedenis van Frankrijk. Kennen jullie ze nog, alle beroemde Fransen? Napoleon... Louis XVI, Petain, Charles de Gaulle, Roland Garros, Jacques Chirac, Nicolas Sarkozy en natuurlijk Francois Hollande.
De hele tijd van 1600 tot en met heden komt voorbij.
Vrijdagochtend heb ik stage en vrijdag middag ga ik om 13.00h naar Caen, richting Julia!!! Ik heb er super veel zin in en vind het heel leuk om te zien waar zij 5 maanden heeft gewoond.

En dan dus die laatste 2 weken. Daarna staat Pim de 31e voor de deur om mijn spullen in de auto in te laden. De 3e of 4e vertrekken we richting de Achterhoek en dan zit het er gewoon bijna op. Gek... Raar... Fijn... Wennen... ?!?! Alles.

Le temps file, de tijd vliegt.

Bisous Naomi

  • 14 Mei 2014 - 16:32

    Nina:

    Wat gaat het snel he? Ik kan me niet voorstellen dat je tijd er al weer bijna op zit. Als je straks weer terugkomt wil ik je een heeeele dikke knuffel geven en al je verhalen in het echt horen, want er is natuurlijk een heleboel gebeurd wat je allemaal niet beschreven hebt. Nog veel plezier in deze laatste weekjes en probeer nog zo veel mogelijk in het nu te leven, te genieten van waar je bent, want straks is het afgelopen en is het fijn dat je ook de laatste 'loodjes', zoals je zegt, fijn te hebben beleefd! Maar ik heb er zeker zin in je weer te zien, lieve meid! Dag dag xxxxx

  • 14 Mei 2014 - 22:47

    Wilma Vd Weijdeven:

    Hallo Naomi,
    Mooi verslag uit la douce France. Geniet nog van de laatste weekjes ook al is het zwaar. Deze ervaring neemt niemand je meer af.

    Groetjes Frans en Wilma.

  • 15 Mei 2014 - 00:27

    Papa:

    Inderdaad Naomi: "De tijd vliegt". Herinner je nog de dag dat Pim en ik afscheid van je namen in Parijs?
    Bijna 5 maanden geleden alweer! De TGV bracht je in sneltreinvaart naar een nog onbekende bestemming:
    La Rochelle. Wat stond je er allemaal te wachten? Het werd een groot avontuur. In L.R. heb je je draai gevonden al was het zeker niet altijd gemakkelijk.
    We vonden het echt fijn om in de meivakantie even 'om het hoekje' te kijken bij jou en een stukje van de film te zien waarin jij zelf de hoofdrol speelt.
    Over een poosje zit je naast Pim in de auto en ben je op weg naar huis en dan ligt deze periode opeens heel abrupt weer achter je.Tel niet te snel af. Geniet van de laatste weken.
    We kijken naar je uit!
    Tot binnenkort!
    Papa

  • 15 Mei 2014 - 01:14

    Stefan:

    Gaat inderdaad snel. Nu ik in Frankrijk zit lijkt het gemakkelijk 'even' af te spreken maat dat is het helaas niet...succes en veel plezier de laatste weken. Maak er wat moois van. Nu kan het nog :-)

  • 15 Mei 2014 - 15:09

    Janine:

    Mooi stukje hoor. Vanmorgen was er schooltennis. Het eerste wat de jongens zeiden: "Maar zonder Naomi". Je ziet, alles draait hier door maar je wordt erg gemist! Nog een paar fijne weken gewenst. Je bent straks mooie herinneringen, ervaring en een leuk netwerk rijker! Groetjes van ons, Janine

  • 16 Mei 2014 - 14:15

    Koos:

    Leuk om te lezen wat je allemaal weer gedaan hebt afgelopen tijd
    Sterkte met de laatste loodjes!!
    Veel plezier ook nog een poosje
    Stage ging erg goed
    Leuk joh

    Bon chance

  • 17 Mei 2014 - 10:15

    Wineke:



    Geniet nog volop van de laatste twee weekjes.
    Ik ben echt enorm trots op je.
    Dikke kus mama

  • 22 Mei 2014 - 22:00

    Wim En Riekie.:

    Lieve Naomi,
    Wat ontzettend leuk om al die verslagen te lezen.Na de kaartjes nu een mail.Petje af voor al die tijd in Frankrijk en wij hopen dat je met veel plezier hier op terug kijk.Alvast een goede terug reis en tot ziens in Nederland!Zondag gaan wij bij jou ouders op de koffie!Groetjes ook voor Pim!

    Lieve groetjes van ome Wim en tante Riekie.xxx

  • 29 Mei 2014 - 14:17

    Marjolein:

    Nog twee nachtjes slapen en.......!!!

    Ik heb genoten van al je verhalen. Sluit het goed af en geniet ven de paar dagen extra met Pim.

    Mocht je onderweg naar huis nog een stukje Franse geschiedenis willen opsnuiven denk dan aan la Cathédrale Notre Dame de Paris wat niet alleen om zijn verhalen, legendes en zijn gotische architectuur bekent is, maar bovenal een symbool vormt. Of je wilt de romantiek hoogtij laten vieren en jullie liefde laten bezegelen op de Pont de l'Archevêché, wanneer je dit 's avonds doet zie je Parijs op zijn mooist.
    Laat je alleen niet teveel betoveren door al die lichtjes, want papa,mama en natuurlijk broederlief wachten in.... op je thuiskomst

    Naomi wees blij met al de stappen die je hebt gezet, het maakt je en rijker mens
    lieve groet
    marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Naomi

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2105
Totaal aantal bezoekers 23071

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 17 Mei 2015

Nepal

18 Januari 2014 - 18 Juni 2014

5 maanden studeren in Frankrijk

Landen bezocht: